Egy Kis Itália

Olaszország egy kicsit másként - életvidám hétköznapok, izgalmas utazások, ízes élet & "dolce vita" - egy magyar lány tollából, Pizzaországról.

Csillagok alatt, Lagúnák felett ...
Grado, tengerpart, homokfövenyek, - négycsillagos vendéglátás a nyugati partokon

A Nap Szigete, - így hívják a helyiek. Észak - Kelet Olaszország kedves kis tartományában járunk, Friuli-ban, melyet sokan csak átutazásaik által ismernek. Itt, a Júlia Alpok elegáns vonulatai előtt, s a Collio teraszos dombvidékének integetve, a festői szépségű lagúnák közt megbújva húzódik meg Grado, az egész évben látogatható és mindig újabb és újabb arcát mutató, - ékszerdoboz, tengeri homokfövenyeken nyújtózkodó városka. Friuli, a vizek régiója, csodás, igaz árnyalatokat, történelmi tájakat, ízeket és hagyományokat kínál azoknak, kik ellátogatnak ide hozzánk. A mi Egy kis Itáliánkba. Térségünket, az elmúlt években egyre több és több magyar utazó kereste fel, köszönhetően a Grado városával és a Grado in Rete turisztikai hálózatunkkal elindított magyar-olasz projekteknek is, mely számunkra, olasz - magyar házaspárnak, igazi álommunka. Mostani írásunkban, olaszos lendülettel, szárnyakat csatolunk fel, s elrepülünk egy kicsit a lagúnák világába, s egy különleges élményutazásra viszünk Benneteket, ide ,hozzánk a Hotel Laguna Palace szálló jóvoltából, akiknél megtapasztalhattuk, hogy milyen is most egy négycsillagos vendéglátás, Grado nyugati partjainál, ahol például a legszebb naplementét is láthatjuk, miközben isteni falatokat csipegetünk, egy hatalmas tetőteraszon, kezünkben egy HUGO koktéllal.

Grado tengerparti homokfövenyei, hosszasan elnyúló nyugodt lagúnái, s a közel 2000 éves tüneményes óváros feltöltő energiái egyre többek által válnak közkedvelt, család és legfőképpen kisgyermek, kutyusbarát desztinációvá az elmúlt időszakban. Magyarországról is sokan már visszajáró vendégek vagytok itt nálunk, aminek nagyon örülünk. Megannyi partszakasz, lassan mélyülő tengerparti részek, biztonságos fövenyek, s mozgáskorlátozottak számára is elérhető tengerparti környezet és például olyan kis kocsik is rendelkezése állnak, melyekkel a fogyatékos vagy mozgásukban korlátozott személyek is élvezhetik a tenger jótékony, csodás hatását. Grado, amúgy is egy kis varázslatos hely, ahol a jó energiák, valami nagyon különleges harmóniában találkoznak egymással. Aki itt pihen nálunk, vagy aki visszajár, s azok is, akik itt találták meg álmai ingatlanját a tengerparton, már tudják, s kellemes mosollyal szokták mondani: "Kinga ez a hely tényleg olyan, mint amilyennek leírtad. Itt úgy érezzük, hazaértünk."

Grado-ban a négylávú kedvencek számára is, igazi kis paradicsomi állapotok uralkodnak. Számukra a gazdikkal együtt, öblök és kutyás strandok is elérhetőek a mesés partszakaszokon, ahol a kutya nyugágy, kutya zuhany és bizony a "doggy trainer" is rendelkezésre áll.  A Nap Szigete pedig nem több, mint 6 órányi távolság után érhető el, kényelmesen, végig autópályán, Budapestről indulva, Szlovénián át. (Természetesen Ausztria felől is lehet érkezni hozzánk.) Grado nemcsak a különleges lagúnavidékéről, de színes, ízes, s reggelente mozgalmas halászhagyományokat felelevenítő víziútjairól is híres. A nyugodt öblok, ahol néha delfineket is láthatunk, az érintetlen természet a keleti partok felé, s a lagúnavilág mely körbeöleli ezt az aprócska szigetet, mesés víziutakra is csalogat. A halászok piciny kis kunyhói, a Casoni-k, s az apró szigetek, vízen is elérhetőek. Barbana "úszó temploma", a delfinek dala, s a lagúnák miatti változó vízállás is különös természeti csodákat varázsol nekünk nap mint nap. Sokszor a tenger a hold táncával karöltve, néha a partokon is szigeteket varázsolva a vízállás mozgásával, megannyi gyönyörű kagylóval szegélyezve ejt ámulatba minket.

Grado-nak különleges lüktetése van, melyet mindazok éreznek, kik jártak már erre felénk. Sokan elviszik emlékbe magukkal az itteni energiákat és folyamatosan vissza és vissza vágynak. Olyan nyugalom, természetes apró csodásk és a történelem színes mivolta csücsül ezen a tájon, mely méltó hellyé varázsolja, egy igazi olaszos, "dolce far niente" töltekezéshez - Grado-t. Nálunk, minden kis repedésnek, minden kis virágnak, kőnek, színes hajónak, kisháznak és utcának története van. Ahogy az emberek is annyira kedvesek és nyitottak, hiszen mediterrán lelkük van. Sok száz évet repülhetünk vissza a múltba, itt nálunk bizony a falak és a helyiek mesélnek. A "citta vecchia", óváros részen lévő mozaikpadlók, a helyi "véradók" klubjának esti hegedűszólója, a tengerészek tere, s a mesés kis rékliket az udvarában horgoló signora, a halászok reggeli éneke, mind életre kel, mind valós élménnyé válik Grado-ban. Átérezhető, illatolható, sokszor könnyet csal a szembe, s olyan érzésekkel tölt meg, melyek mindig velünk maradnak. Grado nem sok, de éppen úgy jó, ahogy van. Bája, piciny kis lelke önzetlenül kínál megannyi felfedeznivaló csodát, minden szezonban.

Egy pár napra, most a mi "munkahelyünk" vendégszeretetét élveztük, hiszen már régóta fúrta amúgy is az oldalunk a kíváncsiság, hogy a jelen időszakban, mit is jelent egy szállodának, mely nemcsak szezonálisan, de egész évben nyitva van, felkészülni a nyár legütemesebb szezonjára az augusztusi Ferragosto-ra. S hogy milyen is egy igazán fenséges szolgáltatásokkal felvértezett "nagyobb" szálloda hangulata, kulisszatitkai a mostani új "világhelyzetben", miként vigyáznak Ránk, hogyan figyelnek mindenre. Sok - sok kérdésünk volt, így pár napra, most mi is turisták lettünk Grado-ban, s mint turisztikai szakemberek, beköltöztünk a Hotel Laguna Palace Szállóba, kedves partnerünk meghívására. A hely fizikai nagysága ellenére, végtelen eleganciájával simul bele Grado nyugati partjainak fövenyeibe, s a lemenő nap fényében (is) olyan kilátást kínál, melyet nincs mese, látni kell! Arról nem is beszélve, hogy ebben a modern, elegáns közegben kínál, végtelen kellemes, családias hangulatú, rendkívül "odafigyelős" vendéglátást.

S hogy mi is vár ránk itt? Mélységben himbálózó hajócsodák, peckesen dűlönglélő vitorlások megnyugtató látványa, végtelenbe nyúló tetőterasz, s olyan panoráma szobák, melyekben az ágyunkban fekve is úgy érezhetjük, hogy bizony a tengerbe lóg a lábunk. Illusztris vendéglátónk a Hotel Laguna Palace négycsillagos szálló, mesebeli pihenést kínál az ide foglaló vendégeknek. Négy csillagja ellenére, otthonos, de mégis karakteres, szívélyes vendéglátó, ez az amúgy szintén családi tulajdonban lévő szálláshely, mely Grado legszebb partszakaszainak egyikénél, a nyugati partok fehér fövenyeinél található, ott, ahol narancsos fényekben úszva megy le a nap, s ahol bizony a legszebb kagylók mellett sokszor tengeri csillagok, s hosszú biztonságos nagy partszakasz található. Akik pedig szeretik a kikötőben az esti széllel kuncogó, egymáson mosolygó vitorlások dalát, s a sirályokkal kelve reggeliznének, valamint a 180 fokos kilátástól sem riadnak el, akkor Grado-ban ezt itt egy helyen mind meg is találták, mennyei welnessrészleggel együtt, kényeztető masszázsok által, a tenger zenéjéra és a tetőn lévő étterem gasztronómiai csodái között.

A lagúnaúton amely hosszasan tör előre Grado-ban a víz felett, - mindig valami különös nagy élmény végigszáguldani, s amikor letekerjük az ablakot és magunkba szippantjuk a tengerillatot, nem tudom, Ti hogy vagytok vele, de nekem mindig nagyot dobban a szívem. Erről az útról nemcsak a kikötőket, a szuszogó hajókat és a hajnalban mindig edző evezős csapatot látni, de a Laguna Palace Hotel sikkesen elterülő épületei is feltűnnek a kék, napsütötte ég alatt, az úszó horizont sziluettjében.  A szálloda modern mivolta, mint egy nagy kupola úszik a fövenyek felett, mellette pedig remek apartmanszállások is bérelhetőek. Nagyon szeretünk Grado ezen részével is dolgozni, mert ez a csendes nyugati fövenyek, egy külön kellemes kis része a Nap Szigetének. Grado, a környék és Friuli pedig mindenhol nyugalmat, tisztaságot és valami elmondhatatlan kedvességet sugall, ahol csakúgy jól van az ember. Nekem a térségünkről mindig a "Tiszta Udvar Rendes Ház" szlogen jut eszembe, mert nálunk valahogy úgy minden rendben van. Nemcsak a külső, de a belső is, s ez sugárzik az emberekből, s a hely szelleméből is. A szálló kupolájának tetejében pedig olyan welness részleg van, ahonnan az egész lagúnavidéket belátni, a tenger ölelésével együttesen.

A szálloda elé megérkezni éjjel vagy nappal, különös érzetet ad, mert örömmel fogadnak az esti fényekben cikázó sirályok, míg nappal pedig a szálló melletti kis bárban zajlik a helyi élet és isteni a kávé, ami nélkül Itáliában élni lehet, de minek. A kikötők, melyek itt találhatóak megannyi elegáns és sikess hajó parkolóhelye, s már csak ránézni is jó, a vízen himbálózó sikkes "hajótestekre". Parkolni a szálláshely előtt is lehet, kék és fehér zónák is várnak, a kék fizetős, a fehér pedig szabadparkolós, de természetesen aki mélygarázsban szeretne parkolni, az is igénybevehető a hotelszobákkal együtt. A félköríves szálló elegáns üvegajtaján mielőtt belépnénk, higiénikus innovatív padló fogad Bennünket, amely fertőtleníti a cipőtalpunkat s mielőtt a maszkban a csodásan kecses recepciós asztalhoz lépünk, mely felett kristálycseppeket alkotó csillár lebeg - érdemes egy gyors kézfertőtlenítést is végrehajtani, melyet a kedves recepciós hölgyek is javasolni fognak. Amire csak lehet, ügyelnek és figyelnek, a kézfertőtlenítő mindenhol ott van. A belső terekben elvárt és kötelező is a maszk használat, melyet addig kell magunkon tartani, amíg mozgunk a belső térben. (Pld. ha étteremben vagyunk, amíg nem érünk az asztalhoz, addig viseljük a maszkot, az asztalnál már természetesen nem.) A szállodában a liftnél is fertőtleníthetünk, s a jelzőtáblák pedig arra kérnek minket, hogy vagy egyedül, vagy maximum családtagunkkal használjuk együtt a felvonókat. Hiszen most a "távolságtartás" az egyik legfontosabb szabály, amellyel tiszteljük meg a másikat és adjunk teret egymásnak.

Nálunk a régiónkban nagyon betartják mindenhol az új "világhelyzet" szabályait, nem is véletlen, hogy Friuli-ban semmi kiugró adatról és hullámról nem is hallottunk, mert nálunk " már az elejétől" szabálykövető és konzekvens volt minden, ahogyan most is az. Nem pánikoltunk, hanem figyeltünk egymásra (megjegyzem eddig is ezt tettük, nálunk alapjaiban nem divat pld. összefogdosni az árut a zöldségesnél és a boltokban) és ezeket a dolgokat most is betartjuk ahogy kell. A becsekkolás után lent a kis bárban természetesen nem maradhatott el gyorsan egy kis fekete elszürcsölése, mindamellett, hogy nagyon kíváncsi voltam, milyen szobánk is lesz. Mert eddig csak annyit tudtam, hogy a miénk az 524-es lakosztály lesz. S hogy milyen is egy igazi letisztult eleganciát, tisztaságot, kényelmet, nyugalmat és stílust sugárzó szoba a Hotel Laguna Palace-ban ahol azonnal otthon érzed magad, s ahol a kilátás olyan, hogy azt bizony magával akarja vinni az ember? ... Hát ilyen:) Gondoltam inkább videót készítek, úgy élethűbb. Gyertek hát most velem, az 524-es szoba színfalai mögé:

A tágas fürdőszoba stílusa, az első ránézésre is hívogatóan kényelmes ágy nagysága s az óriási gardrób is lenyűgözött, a FENDI fotel pedig első pillanatra lett nagy szerelem. A terasz pedig ...., nos a terasz mindent vitt, a maga félköríves hajlataival, a kényelmes nagy pihenőágyakkal és a változatos - lagúnák és tengerpart, óváros kilátással. Már tudtuk is, hol fogunk csücsülni hajnalban, hogy mindent lássunk. Szeretjük a teraszon búcsúztatni a napot egy pohár borral, s várni a hajnalt álmosan pizsamában, vagy épp csak elmerengeni a végtelen kék energiákban. (Egy jó tanács:  mivel az épület mellett alacsonyabb apartmaházak vannak, burjánzó nagy zöldekkel és szép nagy teraszokkal, sokan ide is visszatérő vendégek járnak pihenni - érdemes magasabb szintekre kérni a szobákat, hogy a kilátás tökéletes legyen! De ebben majd én segítek is Nektek!)

Miután örvendezve pakoltam a gardrób széles polcain és a bekészített isteni Ribolla Gialla-val koccintottunk Seba-val, ami a térségünk finom Spumante-ja, addig az motoszkált a fejemben, hogy wellness részleg legyen vagy a tenger? Tetőterasz vagy masszázs, s persze az esti vacsora lefoglalása, s csacsogás az igazgató úrral is, mert bizony egy szálloda "nagykövetnek", sok dolga van. Utunk ide, ugyanis nem volt véletlen, mivel a Hotel Laguna Palace-t képviselni a magyar utazók felé, egy csodaszép munka és megtisztelő dolog. Főképpen öröm azt tudni, hogy különleges és egyedi árakat és csomagokat ajánlhatok majd ki Nektek, a szállodával és a helyi turisztikai hálózatunkkal való együttműködés keretében. Arról pedig nem is beszélve, hogy akik Egy kis Itália kártyával rendelkeznek majd, különleges meglepetésben is részesülnek. (A kártya kapcsán bővebb információt is nemsokára küldünk az érdeklődőknek - mivel számos partnerséget kapcsoltunk Nektek egybe ezen a nyáron, mely a jelen helyzetben kicsit lassabban ment, de nem engedtem maximalista mivoltomból - Miattatok sem:) Mert valami nagyon különlegeset szerettünk volna létrehozni. Szerintem sikerült.) A szálloda igazgatójával is, nagyon sokmindenben dolgozunk majd együtt, így folyamatosan résen leszek és igényeitek szerint is nagyon szívesen ajánlunk majd ki különleges lehetőségeket, Grado élményekkel, partnerségekkel összekapcsolva.

S mialatt zakatolt az agyam, hogy miként is "kényeztessük" magunk az elkövetkező 2 naprban, az ajtón kopogtattak és érzekett egy ajándékkártya, mely szerint a wellness részlegen várnak, hogy egy lagúna masszázst kapjak, s hogy kicsit felfrissüljön a testem, s a lélek. Seba el is ment üzleti megbeszélésre közbe igazgató úrral és én pedig kispapucsban, finom puha köntösben ballagtam a tetőszint alatt lévő wellness részlegre, ahol a liftből kilépve fantasztikus látvány fogadott. Mindenkinek látnia kell, a végtelen lagúnák felett elterülő medencét, s a nagyon kényelmes nyugágyakat, s azt a szemnek is különlegesen pihentető "ambience-t", mellyel a belső tereket megalkották. Itt pedig Jessica várt, aki elvezetett az egyik szépségkuckóba, ahol a masszázságyak felett, az ablakon a lagúnák és a tengerpart mosolygott vissza rám. Alig vártam, hogy átadjam magam, egy kis lazításnak.

S márpedig ennyi év után is - Grado-ban mindig történnek csodák. Hónapok óta küzdöttem többirányú vállfájdalommal, kaptam injekciókat, jártam fizioterápiára, de a bosszús "íróbetegség" csak vissza-visszatért. Eddig. Ugyanis Jessica, aki masszázsterapeuta, valami olyan technikát alkalmazott, hogy igen: Szó szerint csodát tett. A vállam ropogott ide oda, de Jessica olyan mozdulatokkal tette helyre, hogy a 60 perc után, új testben új lélekkel, bizony új vállakkal sétáltam a medence felé, melynek partján Seba várt, s éppen napi sajtót olvasva mosolygott. Újjászülettem. Ahogy az apró kis mozaikokon könyököltem és pont a régió gyönyörű művészeti hagyományairől beszélgettünk, hogy miként és hogyan is ered innen tőlünk a mozaikművészet, mint mesterség eredete, - eközben a szállodát félkörívben átölelő ablakok felett a naplemente narancsos vonalai festették meg az eget, s észrevétlen mediterrán sikkel csücsültek le a kék horizontra. Egészen Aquileia-ig el lehetett látni, ahol a UNESCO világörökség csodás részét, a Bazilikát és annak gyönyörű mozaikpadlóját is láthatjátok majd. Aquileia nagyon sok ponton kötődés az én magyar lelkemhez is, hiszen Attila hun király megannyi története köt minket eme nevezetes helyhez.

Grado felett, valahogy azt érzi az ember, hogy megnyugszik, úgy minden. Engem mindig is elbúvölt a távolság látványa, mely itt Friuli-ban olyan változatos, hiszen egyszerre láthatjuk a hegyeket, a dombokat, a lagúnákat s a tengert, mely összhang igazi festményt varázsol elénk. Mindennap más színekben pompázva. A finom puha köntösöket magunkra véve, s az egyedi strandtáskába bepakolva, - melyet szintén a szálloda biztosít, el is indultunk a szobánk felé, ahol várt a terasz, egy pohár bor, s a "csak üljünk ki egy félórára időtöltés" érzete és nézzünk ki a fejünkből, mert ez most bizony részben nemcsak munka, de "dolce far niente" is. Annyira vártam a percet, hogy csakúgy feltegyem a lábam a fontoss puffra, hogy elmerengjek az égen felrajzolt felhő csodákba, hogy érezzük a tenger illatát és a távolban a gyönyörű Santa Eufemia templom vigyázó oltalmát. Olyan jó, hogy Grado ilyen kicsi, olyan jó, hogy nem zsúfolt, s olyan jó, hogy megőrizte minden természetes részét a város. Nincsenek elvetemült ingatlanfejlesztések, a természetes zöld területeket nem építjük be, költünk és fejlesztjük a kerékpárutakat s a természetvédelmi területeket, s bár vannak delfinjeink és megannyi csodás tengeri élőlényünk, de hagyjuk, hogy természetes közegükben éljenek itt együtt velünk. Innen a teraszról is azt kémleltem, ahogyan  hangulatosan megfér a város 60-70es évi hangulata, az ódon városrészekkel, s a modern épületekkel együtt, békességben. Pedig nálunk is vannak bizony igazi 70es évek retro "tájsebei". De zöldbe "burkoljuk" őket, vagy ha éppen "védett épületek", akkor elmeséljük Nektek, hogy miért is azok, s így a jelenlétük máris jobban " emészthetőek".

S hogy gasztronómiailag mi is vár minket a Sky Étteremben, a lagúnák felett. Csodás kilátás, tiszta ízek, egyszerű, de jól érthető menü, helyi alapanyagok, nyílt konyhapult, ahol betekinthetünk az ételek elkészítésébe. Nagyon kellemes és odafigyelő kiszolgálás, kik mindenben segítenek, s elég komoly borválaszték is, melyről a kilátással együtt, szintén inkább videót csináltam Nektek, mert így élethűbb. A menü most sok helyen jóval egyszerűbb, egyszerhasználatos, újrahasznosítható papíron nyomtatott, vagy tisztítható műanyag bevonattal rendelkezik, melyet mielőtt letesznek az asztalokra, bizony fertőtlenítenek. Mi leginkább az ízekre és a különleges tengeri falatokra figyeltünk, s nem mellőzve a fenséges kilátást, s persze a naplementét sem.

Vacsoránk, a legfelső emeleten lévő körbe panorámás étterem egyik csodás asztalánál telt, ahol nem lehet panoráma nélküli asztalt kérni, s a látványkonyha mellett, nagyon kellemes bor és italválaszték is várja a vendégeket. Frissen mosott, vasalt, s csodásan keményített vaskos abroszok vártak minket (tudom, hogy apró részletek, de szerintem nagyon fontos), s remek menü várt minket, melyekből a tengeri ízelítő tál lett a kedvencem. Mivel nagyon szeretjük a risotto-t, azt is rendeltünk, arról el kell mondani, hogy nem a hely erőssége volt, de annál inkább a desszertek -  a csokis mousse és társai - vitték el a pálmát, a friss halas tál mellett. A risotto itt is kétszemélyre készül, mint sok már étteremben, így erre figyeljetek, mert igazán jó risotto-t nem véletlen, hogy csak duplaadagosan készítenek a legtöbb helyen Olaszországban.

Vacsora után a tengerparton sétáltunk, majd kellemesen elfáradva, szinte alig vártuk, hogy lerakjuk a fejünk azokra a nagy kényelmes párnákra, a hatalmas, ergonómikus ágyban. S mialatt a Grado-i lagúnák felett beköszöntött az éjjeli üzemmód, bizony az jutott az eszembe, hogy most nem kell majd számolnom a "báránykákat" mert bizony a hosszú nap után, remekül esett a pihenés minden téren, a minden igényt kielégítő, kényelmes szobában, ágyban. A huzatok is kellemes hűsítő anyagból készültek, igazi kiváló olasz textíliákból, melyeken érezni lehetett a minőségi munka minden apró elemét. Az álmok gyorsan előjöttek, mert nem kellett altatni minket, s a hajnal, a tengerparti hajnal is oly közel volt. S ilyenkor, nem tudom, Ti hogy vagytok vele, de én alig várom az első kávét. Az első aromát, illatot, a kis feketét, vagy latte macchiato-t, amivel indul a nap.

A reggeli, mosolygós Buongiorno-val indult a szálloda recepcióján, ahonnan akár belső térben is, vagy a kellemes teraszt választva tölthetjük el az ízletes reggeli perceket. Mi a virágokkal szegélyezett szabadban élveztük az előbújó napsütést, ahol külön kis menüről lehetett most rendelni a reggelit. Hiszen a távolságtartás és az érintésmentesség miatt a legtöbb alapanyag, s étel most felszolgálással érkezik a kellemes asztalokhoz. Több finomságot pedig a kedves személyzet ad át nekünk, az amúgy eddig "svédasztalos" reggeli pultról, ahol most önkiszolgálás nincs. S ezt mindenki nagyon kedvesen és normálisan be is tartja. Megjegyzem, szerintem sokkal kevesebb élelmiszerhulladék keletkezik így, hiszen nincsen és nem is láttam tányérokra halmozott - aztán pedig el nem fogyasztott reggeli "halmokat", amelyet mindig szomorúan nézek sok helyen, ahol a "gyűjtögető életmód" lép előtérbe, nem pedig a racionális, elegáns reggeli hangulat. A személyzet is nagyon kedvesen elmondott mindent és összességében remek érzés is volt, hogy a finom piritós, a frissen sült croissant-ok és megannyi finomság érkezett felszolgálva. A reggeli a szobaárakban benne is van, vannak viszont olyan különlegességek, finomságok, melyek az amúgy is bőséges választék mellett, némi felárral, külön is rendelhetőek, ínyenceknek részére.

A kellemes reggeli után, Seba-nak dolgoznia kellett, én pedig vállamra vettem a strandtáskámat és szintén elindultam a dolgomra, letesztelni a nyugati partok csodás strandjait, beszélgetni a strandokat fenntartó kollégákkal és a partiőrséggel, hogy miként is látják a szezont, hogyan fogynak a nyugágyak és milyen óvintézkedéseket alkalmaznak a partokon a kedves vendégekre fordított figyelem érdekében. S mialatt a szálló hátsó oldalán a mesés leander fák alatt ballagtam a part felé, s igazi mediterrán virágillat csapta meg az orromat, az a gondolat kísért végig az utamon, hogy szeretek itt lenni. Pedig már sokadjára járom végig ezt a sétányt, munka miatt rohava, néha a csajokkal egy egy délutáni csobbanás erejéig, vagy éppen kedves vendégeknek megmutatva a partszakaszokat, a belső kikötő lélegzetelállító látványát, vagy éppen megbeszélésre robogva a turisztikai hálózatunk irodájába. Mely pillanatok közben, mindig ott dobog a szívemben, a Grado szeretet egy különös formája.

Szeretek itt lenni. Akár így, akár úgy. S miközben leértem a nyugati partokra, ahol szabadstrandok és napernyős - nyugágyas strandok váltogatják egymást, a nap úgy kisütött, hogy bizony égetve cirógatta az arcom, így alig vártam, hogy lepakoljak és csobbanjak egyet, a biztonságos távolságban lévő napernyők és nyugágyak között. Ahol még a parti őrség is segített abban, hogy mit hova lehet lepakolni és jó érzés volt ÉREZNI, hogy mindenki figyel a másikra. A nyugágyakat folyamatosan tisztították, a bárokban szólt a zene, s minden egyes vendég után azonnal mosták le az asztalokat és a székeket. Őszintén le a kalappal Grado előtt, mert maximális figyelmet érzékeltem minden lépten és nyomon, a Nap Szigetén.....ahol ezen a nyáron számomra a legnagyobb "veszélyt" a szemfüles, mindenre figyelő sirályok jelentették, akik bizony mialatt mi bemegyünk a hullámok közé, Ők szépen, érdeklődően kipakolják a táskánk a parton - s mint egy kártyaasztalnál, megteszik a téteket. :) Nyilván hatalmasakat kacagtunk rajtuk, de a parti kávézóban ülve, a kis falatokra érdemes figyelni, mert egy pillanat alatt szélsebesen repülnek alá, csapnak le és viszik el "Rodolfói" ügyességgel azt, ami nekik megtetszik. Ettől függetlenül persze, minden évszakban kívánunk Nektek csodás Grado napokat, bármikor is jártok erre felénk, legyen az ősz, tél tavasz, vagy nyár - mi vagyunk és leszünk, hogy a legszebb helyi élményeket vihessétek majd haza, a kagylók mellett.

NÉVJEGY: Egy kis Itália - Boldogságmorzsák nap mint nap, - Olaszország, Friuli régió titkos vidékeiről

Szerző / fotók: Sempeger - Sommariva Kinga & a HOTEL LAGUNA PALACE saját fotói, melyeket a szerző a szálloda engedélyével és jóváhagyásával használt fel. A képek továbbközlése nem engedélyezett, csak és kizárólag a jelen linken elérhető - teljes tartalom forrásának megosztásával.

Az Egy kis Itália Facebook oldalon olaszos életképek, életérzések érkeznek, javarészt Friuli régióból. Az Egy kis Itália YouTube csatornán kedvenc olasz családi receptek, csodás tájak kíséretében. A Come to Friuli oldalon - Friuli régió bájos szépségei, nevezetességeiről olvashattok, Grado csodáiról pedig a Come to Grado oldal kalauzol Benneteket.

Az Egy kis Itália zárt csoportban pedig megannyi információt olvashattokOlaszország titkosabb vidékeiről, utazási élményekről. Emellett recepteket és programokat is megosztunk a csoportban. Egy igazán kellemes közösség van az oldalon és a csoportban is, ahol az Olaszországot szerető és kedvelő emberek találkoznak,. A csoportba csak és kizárólag a feltett kérdések megválaszolása után, csak és kizárólag létező profillal, adminisztrátori szűréssel, beléptetéssel lehet bekerülni, a csoport szabályzatainak elfogadása mellett.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Egy Kis Itália

Fergeteges olasz hétköznapok - egy magyar lány tollából. Mindennapi történetek Pizzaországból. Utazási élmények, felfedezések, titkos városok, reneszánsz történelem, pasta & pizza minden mennyiségben. Mesék tele szeretettel, melyet az olaszok vitalitása, életvidámság ihlet, egy lánytól - aki nyakig belecseppent a dolce vita pillanataiba. Egy blog, ahol mindig süt a nap, ahol olaszos jókedv vár. Egy oldal, ahol kötelező lassítani és elnyújtózni :) ahol az Aperol Spritz mindennapi kellék, a pizza kimondottan ajánlott és fontos eleme életünknek, s ahol a pasta elengedhetetlen boldogságelem. Egy kis Itália, ahol a déli nap serkentette ráncok, csakis a mosolytól erednek. Bouna Lettura :) <3

Friss topikok

Top 5

1. GRADO, olasz életérzés, tengerpart - 6 órányira Budapestről
    GRADO, olasz életérzés, tengerpart - 6 órányira Budapestről 2019. március 05. 15:22GRADO, ......első látásra "AMORE"  Amikor az embernek van egy szívszereleme, arról mindig jó mesélni. Főleg ha ez kölcsönös. Ebben az évben és a jövő évben is Grado mesés kisvárosának vezetése és az...
  2. Vannak azok a napok...
    Vannak azok a napok... 2017. február 18. 09:29Számomra a tenger, a hullámok, a homokban való önfeledt és kitárulkozó séták, a sirályok éneke valahogy mindig olyan pozitív töltet, amire nincs magyarázat. Azt gondolom, a legjobb dolgok néha azok,...
  3. DolceVita, Grado, Olaszország  - 6 tipp útravalóként
    DolceVita, Grado, Olaszország - 6 tipp útravalóként 2022. április 14. 08:33Grado, a Nap Szigete. Egy csöppnyi homoksziget, ahol a természet, a tenger és a történelem valami különös módon varázsolja el az embert. Igazán olaszos módon, megadva a Dolce Vita számos pillantát. A...
  4. Gondolatok és Gondolák a Ferde Torony tövében
    Gondolatok és Gondolák a Ferde Torony tövében 2017. július 09. 08:51A kacifántos olasz hétköznapoknak megvan az az előnye, ha éppen fel is szeretne robbanni a ember fia a napi stressztől, és a munka adta "gyönyöröktől", elég csak kimenni az utcára, nagy levegőt venni,...
  5. Lélekemelő kávészünet - Grado csodái
    Lélekemelő kávészünet - Grado csodái 2020. április 25. 14:52Létezik egy kis paradicsomi sziget, az Észak Olasz tengerparton, Friuli régióban, Trieszt után, a Júlia Alpok hegyeinek ölelésében, a lagúnák vidékén, ahová most a képzelet repülőszőnyegén repítelek...